Láka ťa oslovovať ľudí svojimi príbehmi, myšlienkami, názormi? Alebo sa chceš naučiť skladať písmenká do viet, aby si mohol propagovať svoje práce? Blog je ten správny nástroj, vďaka ktorému ťa budú ostatní počúvať. Len sa potrebuješ naučiť, ako ho skrotiť.

Čo je blog a kedy vznikol?

Blog vznikol zo slova web-log a doslovne by sme ho mohli preložiť ako webový záznam alebo zápisník. Tento termín prvýkrát použil v roku 1997 Jorn Barger na stránke robot-wisdom.com. Skrátená a dnes zaužívaná verzia „blog“ sa pripisuje Petrovi Merholzovi.

Neboj sa, nebudem ťa zahlcovať menami a definíciami. Blogové články ľahko rozpoznáš aj sám. Na webových stránkach sa nimi propagujú firmy, nádejní umelci píšu o svojich dielach, inštalatéri o svojich skúsenostiach či mamičky na materskej o receptoch pre deti a o výchove. Blogerom môže by hocikto, kto má chuť písať či naučiť sa prostredníctvom textu prilákať viac zákazníkov.

V minulosti bolo písanie dostupné iba hŕstke talentovaných ľudí, ktorí sa preslávili významnými dielami, ale v súčasnosti je „parketom“ pre každého, kto chce. Pošli idey, ktoré ti horia na prstoch, konečne do sveta! Nikdy na to neboli lepšie podmienky ako teraz, keď máš internet vždy po ruke a blog si vieš založiť rýchlosťou blesku.

Blogovanie je skvelá príležitosť nájsť si svoje publikum, svojich verných čitateľov. Aby si videl, čo to obnáša, spísala som pre teba 9 pravidiel k dobre fungujúcemu blogu.

1. Buduj ho na jednoduchej platforme

Blog si založ na niektorej z voľne dostupných platforiem, ako je WordPress. Nainštaluješ si ho iba pomocou niekoľkých klikov, nastavíš si základné parametre a potom môžeš už len písať, písať a písať. Premysli si, či chceš prezentačnú stránku pre produkty alebo iba priestor pre články. Podľa toho si túto platformu prispôsobíš. WordPress je jednoduchým riešením, ktoré si zamiluješ.

2. Urči si cieľ

Pri blogovaní si potrebuješ stanoviť ciele. Čo konkrétne by si chcel článkami dosiahnuť.

  • Chceš textom osloviť mladých ľudí v tvojom veku, aby viac športovali?
  • Zaujíma ťa všetko ohľadom šiat, doplnkov, a preto chceš na blogu prinášať moderné kombinácie nevšedných kúskov oblečenia?
  • Lákajú ťa poviedky či básne, ktorými vyjadríš svoje postoje a názory?
  • Majú byť tvoje články úvahami o prácach, ktoré by si rád dostal bližšie k ľuďom?

To, akým tónom budeš články písať, podporí ciele, ktoré si si určil. Či z nich bude sršať energia a vtip, alebo budeš využívať viac faktografický štýl, je iba na tebe.

3. Zbieraj inšpirácie

Keď vieš, na aký účel ti bude blog slúžiť, začni si pomaly zbierať nápady k témam. Napíš si prvých desať tém, ku ktorým by si mal čo napísať. Ak nie si rozhodnutý, o čom by si chcel písať, ale vnútorná túžba ťa ženie k ťukaniu do klávesnice, hľadaj inšpirácie na iných blogoch. Veľa čítaj. Veľa píš. Hľadaj svoju oblasť.

hand-vintage-old-book

4. Nájdi si svoj vlastný štýl

Aj keď si nájdeš vzory zo sveta blogu, nezabudni, že tvoj štýl písania je jedinečný a neopakovateľný. Tým budeš od iných odlišný. Budú si ťa pamätať. Stavaj na svojich silných stránkach a píš štýlom, ktorý ti je prirodzený.

V tomto ti pomôže jedno kreatívne cvičenie. Urči si ľubovoľnú tému (najlepšie prvú, čo ti napadne) a začni na ňu písať čokoľvek, čo ti napadá. Takto sa trénujú aj spisovatelia, je to forma automatického spájania slov, ktorá môže byť tiež nápomocná pri hľadaní inšpirácie k novému článku či príbehu. No pomáha hlavne pri určení „jazyka”, ktorým píšeš prirodzene.

Prvé pravidlo: Zakázané je škrtať. Voľne spájaj myšlienky do viet, nechaj sa unášať fantáziou. Druhé pravidlo: Keď dopíšeš, prečítaj si to po sebe, ale opäť neškrtaj. :)

Z napísaného textu skúmaj, aký štýl písania ti je prirodzený. Predpokladám, že sa na svojom výtvore dobre zasmeješ. :) Ale nezáleží na obsahu. Záleží na tom, aké slová používaš, akú máš slovnú zásobu a v čom sú tvoje silné stránky.

5. Píš prehľadne

Blogový článok má svoju štruktúru. Titulok, chytľavý úvod a podnadpisy ho spravia pútavejším a ľahšie čitateľným. Nauč sa logicky štrukturovať text, aby si svojmu publiku predostrel „ľubozvučnú sonátu písmeniek.“ Dôležitá je štylistika a radenie slovných druhov. Keď sa ti článok dobre číta, je to ako príjemná rytmická pieseň, ktorú by si počúval dookola.

6. Nauč sa tvoriť originálne titulky

Od titulku závisí, či si ľudia článok prečítajú. Titulok má svoje vlastné pravidlá. Mal by byť krátky a výštižný. Podľa infografiky Neila Patela by mal v ideálnom prípade pozostávať zo 6 slov a mal by mať do 65 znakov. Ak bude mať viac znakov, Google zvyšok  vo výsledkoch vyhľadávania nezobrazí.

V dobrých titulkoch často nájdeš:

7. Rešpektuj slovenský pravopis

Áno, tie diktáty sú k niečomu dobré. Ovládanie slovenského pravopisu je základom, ak chceš blogovať. Písanie y namiesto i v pluráli množného čísla nie je dobrou vizitkou. Môže sa ti to stať z nepozornosti, ale nemalo by to byť pravidlom. Taktiež na teba čakajú trošku zlomyseľné čiarky a nie vždy príjemné pravopisné výnimky.

8. Dobrý článok = málo slovnej vaty

Čím je výstižnejší a kratší, tým dostane tvoj čitateľ viac takých informácií, ktoré potrebuje. Ak si typom, ktorý sa rád rozpisuje, nemaj obavy, skracovanie je o praxi. Dokončený článok si daj na chvíľu bokom a prečítaj si ho až o niekoľko hodín. A potom z neho odstráň nadbytočné slovné spojenia a vety.

9. Nezabudni na fotografie, videá a odkazy

Na oživenie textu je skvelé pridať fotografie, linky alebo videá. Niektorí z nás sú vizuálnymi typmi, a tak túto formu ocenia. Fotografia môže článok spraviť atraktívnejším, no zároveň ho môže aj pokaziť. Preto si na jej výbere daj záležať.

Ak si ešte na písanie blogových článkov netrúfaš sám, radi ti pomôžeme v kreatívnom kurze písania Digital Jungle. Založíš si svoj vlastný blog a naučíš sa, ako písať ľahko, pútavo a vecne. Tak ako, ideš s nami do Digital Jungle, aby si bol skvostným lovcom slov a článkami hviezdil pred ostatnými?